Blog

Wybór oprogramowania dla sklepu internetowego to jeden z najważniejszych elementów przygotowań do wejścia na ten rynek. Istnieje ich bardzo wiele. Każdy ma swoje plusy i minusy. Postanowiliśmy dokładnie przyjrzeć się i porównać dwa popularne systemy – Prestashop oraz Woocommerce.

Czym są ?

Prestashop to platforma eCommerce przeznaczona dla średnich i dużych firm, które chcą sprzedawać swoje produkty w Internecie. Oprócz samej możliwości sprzedaży Prestashop udostępnia narzędzia do tworzenia statycznych stron (CMS) lub bloga.
Woocommerce to darmowy plugin do najpopularniejszego systemu zarządzania treścią – WordPress. Rozszerza on możliwości systemu o dodawanie koszyka zakupowego. Można więc uznać, że opcja ta przeznaczona jest dla firm, które nie skupiają się jedynie na sprzedaży produktów ale też treści.

Prędkość ładowania

Prestashop można nazwać wielkim kombajnem. Wynikiem tego są częste problemy z szybkością ładowania się strony. System cache, który udostępniony jest przez twórców nie spisuje się najlepiej i często działa odwrotnie do zamierzonego efektu.  Dostępne są narzędzia, które pomagają w osiągnięciu dobrego czasu ładowania, ale należy liczyć się z relatywnie wysokimi kosztami ich zakupu.

W przypadku Woocommerce tak długo jak nie przesadzimy z ilością pluginów, które działać będą na stronie możemy być spokojni o działanie strony. Dostępne są też darmowe programy, które pomogą w optymalizacji kodu.

Ograniczenia

Prestashop umożliwia zarządzanie dziesiątkami tysięcy produktów bez większych problemów. Oczywistym jest, że przy takiej liczbie produktów trzeba przykładać wagę do rozmiarów zdjęć i dobrego zabezpieczenia bazy danych. Tak długo jak każdy z produktów nie będzie miał unikalnych atrybutów używanych jako filtry wyszukiwania nie musimy bać się o znaczne różnice w ładowaniu strony.
W przypadku Woocommerce granicę ilości produktów zwykle ustala się na poziomie 20 tysięcy. O ile po stronie front end (klienta) nie będzie z tego powodu żadnych niedogodności, tak po stronie admina panel zarządzania stanie się prawie niemożliwy do zarządzania. Szybka edycja dla kilkuset produktów nie będzie możliwa, wystąpią trudności ze znajdywaniem zdjęć danych produktów, a filtrowanie produktów po liście będzie zajmowało bardzo dużo czasu.

Wygląd

Zarówno w przypadku Prestashop jak i Woocommerce dostępne są setki motywów. Ich instalacja, dla osób znających się na omawianych systemach nie sprawia żadnej trudności. Jeżeli jakiś fragment motywu nie spełnia oczekiwań można go przebudować i dostosować do własnych potrzeb.

Zarządzanie stanem magazynem

Prestashop posiada wbudowany system zarządzania stanem magazynowym, który dla większości powinien być wystarczający.
Woocommerce nie oferuje takie rozwiązania. Należy posiłkować się pluginami, które pozwalają integrować oprogramowanie z zewnętrznymi programami.

Integracja z programami księgowymi

Prestashop oferuje ponad 60 programów księgowych – ich lista dostępna jest tutaj
W przypadku Woocommerce dostępnych jest ponad 10 takich rozwiązań – lista tutaj

Bramki płatności

Oba oprogramowania oferują rozwiązania zarówno polskie (przelewy24, PayU) jak i zagraniczne (PayPal).

Marketing – rabaty

Prestashop oferuje sekcje o nazwie „Zasady cenowe”. Umożliwia ona tworzenie rabatów, darmowej przesyłki, zniżki na kolejny produkt itd. Nie jest to system idealny, więc jeżeli nie posiada funkcjonalności, której oczekujemy należy skorzystać z płatnego pluginu.

W przypadku Woocommerce jedynym rozwiązaniem jest zakup jednej z wtyczek dodających możliwość rabatów.

Multi-store

Prestashop umożliwia stworzenie wielu sklepów zaledwie kilkoma kliknięciami myszki. Opcji multi-store jest naprawdę wiele co pozwoli dostosować je do swoich potrzeb.

Woocommerce nie udostępnia niestety łatwego sposobu na stworzenie multistore. Jeszcze więcej problemów pojawia się w momencie, gdy chcemy aby było on wielojęzykowy.

Dodatkowe języki

W obu przypadkach dodanie nowego języka nie jest trudne. Prestashop umożliwia dodanie dodatkowych wersji językowych poprzez panel admina. Woocommerce natomiast wymaga darmowej wtyczki, np. polylang.

Waluty

Oba oprogramowania umożliwiają dodanie więcej niż jednej waluty.

B2B

Prestahop udostępnia narzędzia do B2B jednak są one ograniczone. Możliwe jest tworzenie grup klientów i ustalanie dla każdej z nich odpowiednich własności.

Woocommerce nie udostępnia narzędzi potrzebnych do stworzenia platformy B2B.

Import produktów

Prestashop posiada sekcję, w której możliwy jest import produktów z pliku. Jeżeli jednak chcemy zaimportować wartości ponad te ustalone przez twórców wymagana będzie edycja odpowiednich plików odpowiedzialnych za importowanie.

Importowanie w Woocommerce możliwe jest za pomocą płatnych rozszerzeń.

Dodawanie i edycja produktów

Produkty w Prestashop wymagają trochę czasu aby je skonfigurować. Każdy produkt trzeba edytować oddzielnie. To samo tyczy się kombinacji produktów.

Woocommerce udostępnia szybką edycję, która pozwala na zmianę parametrów kilku produktów naraz. Sam proces dodawania produktów jest szybszy, choć mniej przejrzysty.

Bezpieczeństwo

Tak długo jak oprogramowanie będzie aktualizowane do najnowszej wersji oraz nie będą instalowane motywy i rozszerzenia z nieznanych źródeł jesteśmy dobrze zabezpieczeni przed atakami z zewnątrz.

SEO

W przypadku Prestahop istnieją moduły, które umożliwiają automatyczne tworzenie opisów meta do produktów jednak są to rozwiązania płatne. Czasem występują problemy z tzw. „duplicate content”. Wynika to z faktu, że Prestashop nie używa odpowiednich elementów w kodzie sklepu.

Woocommerce posiada wbudowane odpowiednie elementy, które pomagają w pozycjonowanie. Mogę być one jednak rozbudowane poprzez zainstalowanie modułu YoastSEO.

Dokumentacja

Prestashop nie oferuje dobrze napisanej dokumentacji. Brak w niej wielu istotnych informacji. Proces szukania rozwiązania dla błędu lub problemu może być czasochłonny.

Wordpress i Woocommerce oferują świetnie napisaną dokumentację. Każdy błąd, problem, pomysł czy rozwiązanie mogą być znalezione w mgnieniu oka. Forum WordPress jest bardzo aktywne i nawet najtrudniejsze problemy są rozwiązywane bardzo szybko.

Koszty

Prestashop:
  • Motyw – cena od 250 zł
  • Moduły – od 80 zł
  • Wymagany jest dobry hosting
Woocommerce:
  • Motyw – cena od 200 zł
  • Moduły – cena od 100 zł
  • Podstawowy hosting i baza danych będą wystarczające
Podsumowanie

Powyższy tekst miał za zadanie przybliżyć podstawowe cechy oraz różnice między Woocommerce, a Prestashop. Powinien on pomóc osobom niezdecydowanym w wybraniu odpowiedniego oprogramowania. Jeśli mają jednak Państwo jeszcze jakieś zapraszamy do kontaktu.

Skontaktuj się z nami

Jeśli potrzebujesz czegoś niesamowitego

Dane kontaktowe:

biuro@ideally.pl

508-099-866

Agencja Interaktywna Ideally

Warszawa, 03-140

ul. Odkryta 55c/7

Formularz kontaktowy: